איך מלחינים שיר

עטיפה_סופית_איכותית.jpg

אני מתאר לעצמי שרובכם שמעתם את השיר שהוצאתי "חתן וכלה", השיר הולחן על ידי ואני גם מבצע אותו, היום בחזרה מהעבודה שאל אותי הנהג לקול צלילי השיר, תגיד לי? זה בטח קשה להלחין שיר, נכון? איך הלחנת את זה? עניתי לו וחשבתי שגם לכם מגיע לדעת כיצד מלחינים שיר.

ובכן: "השראה" זאת מילת המפתח, והיה כנגן המנגן ותהי עליו רוח ה', רגליי מוליכות אותי לעבר האורגן אני מתיישב על הכסא המשרדי, מחבר את הפדל, מעביר למצב פסנתר והידיים זזות מאליהן לפי מה שנשמע טוב באוזן.

טוב אתם בטח אומרים לעצמכם: אנחנו לא יודעים לנגן ואתה כן, אז רק מי שיודע לנגן יכול להלחין, אז אני כאן לומר לכם: אני לא יודע לנגן !, אני מנגן אקורדים בסיסיים בלבד וסולו לפי שמיעה, בתווים אני ממש לא מתמצא.

כל דבר בחיים משתפר על ידי אימונים, טייסי חיל האוויר מבסיס תל נוף חגים כל בוקר מעל ביתי- אימונים, שרירי הגוף מתפתחים על ידי אימונים, מיומנות הידיים בפריטה בגיטרה משתפרים על ידי אימונים, המנעד הקולי גדל על ידי אימונים של פיתוח קול, וגם נגינה באורגן, מספיק שאדם שומע שירים מידי פעם כדי לזהות מה נחשב זיוף ומה לא, אבל ההשתפרות מגיעה על ידי אימונים פשוט לשבת מול האורגן ולנסות לנגן.

ועכשיו אספר על ההלחנה של השיר: היה זה בסעודה שניה של שבת, אחיי התאומים היו בחודש שלפני הבר מצווה, הייתה זאת תקופת הקרונה והיה ברור לנו שרק המשפחה המצומצמת תחגוג, חשבתי במה אוכל לשמח אותם, הוצאתי ספר המדבר על ענייני הבר מצווה וקראתי: "כל המעוטר בטלית ותפילין יוצאת בת קול ואומרת תנו כבוד לזה כתר המלך על ראשו" והתחלתי לפזם את השיר, אח"כ הקלטנו באולפן את השיר, והתגובות בבר מצווה היו נלהבות, בהמשך הלבשתי מילים אחרות לשיר: "כל המשמח חתן וכלה זוכה לחמישה קולות גילה רינה דיצה אהבה ואחווה שלום ורעות מזל טוב" אז כאן הבשורה הגדולה, גם לא צריך לדעת לנגן, פשוט לשיר בפה.

ואם אתם כבר פה אשמח שתירשמו לערוץ היוטיוב שלי בקישור הזה תודה וניפגש בשמחות.
על המחבר
כהן הדיוט
פינחס כהן הוא זמר-יוצר כותב ומלחין, בוגר קורס סאונד והפקות אולפן במכללת פרוג.

תגובות

מן הסתם נתקלתי בשיר, אבל אם לא?
חבל שאין פה לינק ישיר לשיר.
אשמח אם בכל זאת יתקנו את העניין ויכניסו.
 
מן הסתם נתקלתי בשיר, אבל אם לא?
חבל שאין פה לינק ישיר לשיר.
אשמח אם בכל זאת יתקנו את העניין ויכניסו.
 
שיר אחד הטובים ששמעתי...
וזה יצא בדיוק בזמן, כי אני מחכה כבר בקוצר רוח לאיזה שיר טוב
שילהיב אותי ויקפיץ ולא סתם משהו לעוס בפה, לקחת לריקוד לחתונה...
אז תודה על זה!!!
ותודה על השיר הטוב שהוצאת לעולם!
אה ואיך כמעט שכחתי... תודה על המאמר היפהפה, מזדהה עם כל מילה.
הרבה הצלחה בהמשך!
 
וואו! איזה השראה!
איזה לחן הזוי!
הקליפ מושלם ומושקע ברמות אחרות...
תביא עוד חומרים טובים של היום אבל לא מופרעים, תודה!!!
 
פנחס, אתה יודע למה מגיע הלך תעודת הצטיינות על השיר הזה?
חוץ מזה שהשיר טוב, קליט, וכיפי לחתונה, וחוץ מזה שניכר שהשקעת בקליפ לא מעט זוזים וניכר שזו היתה השקעה שווה שנתנה לך תגמול בהחלט ראוי,
מגיעה לך תעודת הצטיינות בגלל שלא עלית חצי טון בשיר, אלא נשארת כל השיר בסולם שבו התחלת. זה מראה על מקצועיות, על חיפוש יצירתי אמתי כיצד להמשיך לגרום לשיר להישמע מחדש ומעניין באוזן, זה מראה על לקיחת המוסיקה והאתגרים ברצינות.
וזה לא ממני, אלא ממה שיונתן רזאל לימד אותנו בקורס הלחנה בשלוחה החרדית של 'מזמור' בשנה האחרונה.

ענק!

ולא שיערתי שאתה בכלל ספרדי.. תעלה לפה גם קצת מקאמים יא אחויה...
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

More from פינחס כהן

שתף את המאמר

למעלה