איך לשלב צבעים בעיצוב הבית - על רגל אחת

שילוב צבעים נכון הוא אחד מאבני היסוד באדריכלות ובעיצוב.

כדי לדעת לשלב ולאזן את הצבעים בצורה מושלמת, עלינו להתחיל מהבסיס ולהבין על קצה המזלג כיצד הצבעים עובדים.

מעגל הצבעים

יש שלושה צבעי יסוד: אדום, צהוב וכחול. צבעי היסוד הם צבעים שלא ניתן להגיע אליהם ע"י ערבוב.

צבעי יסוד.jpg

אם נערבב כל אחד עם השני נקבל את הצבעים המשניים. כחול + צהוב = ירוק, כחול + אדום = סגול, וצהוב + אדום = כתום.

צבעים משניים.jpg

השלב הבא הוא לערבב את הצבעים המשניים עם צבעי היסוד, כך נקבל את הצבעים השלישיים, שיותר נכון לתאר כגוונים. אדום + כתום = אדום קצת יותר כתמתם, סגול + כחול = סגול קצת יותר כחלחל וכו'.

גלגל צבעים.jpg

איך משלבים צבעים ?

אם אנחנו מחפשים עיצוב קצת יותר רגוע ומונוכרומטי, כדאי להשתמש בצבע אחד מכמה גוונים. (לדוגמא כחול בהיר עם כחול כהה וכחול ביניים)

ע"מ שהחדר לא יראה משעמם כדאי לאזן את הצבע בגוונים ניטרליים, כך לדוגמא חדר על בסיס כמה גוונים של אפור עם נגיעות של כחול בכמה גוונים וטקסטורות יוצא מדהים !

המגוון הוא גדול: בכל טקסטורה לצבע נראות שונה.

אני אישית אוהבת להשתמש בפרופורציות של 70% צבעים ניטרליים בשביל 30% צבע.

אם תשימו לב, הצבעים שקרובים יותר אחד לשני מתאימים יותר, ונותנים תחושה יותר נעימה וחמימה, זאת משום שאין להם שום קונטרסט ביניהם. בצורה זו גם יותר קל למנוע טעויות בשילוב צבעים מאותו גוון בחדר. זה עדיף בהרבה מאשר לעשות ערבובים מעניינים, שאז צריך להבין ממש לעומק את כל תורת הצבעים.

הצבעים הניגודיים, שעומדים ממש אחד מול השני בגלגל הצבעים, עם כל זה שהם ניגודיים הם משלימים ומאזנים אחד את השני. הם יוצרים קונטרסט מאד מעניין.

זה הבסיס בשביל להתחיל להשתמש בצבעים, להבין איך עובדת פלטת הצבעים.

כאשר לקוח מבקש ממני חלל מעוצב עם אישיות, אני ישר יודעת שנלך על הצבעים הניגודיים, מכיוון שהם נותנים את האפקט הכי מתאים. זה לא אומר שנשים ספה כחולה על רקע קיר כתום, שזה בסדר, אלא אפשר הרבה מעבר - ניתן להשתמש בריצוף פרקט בגוון כתמתם, על רקע קיר אפור כחלחל (מאד עדין) או אריח דמוי בטון אפור כחלחל. בצורה זו נאזן גם את החום של הכתום יחד עם הקור של הכחול.

קור וחום בצבעים

כל הצבעים בצד ימין הם הצבעים הקרים, והצבעים בצד שמאל הם הצבעים החמים.

הערה: זה לא אומר שאם תשתמש בצבעים הקרים תקבל חלל קר וכך להיפך, בשילוב נכון ואיזון נכון, בשימוש בכל צבע שתרצו, תקבלו חלל נעים וחמים שכיף לשהות בו.

אחת השאלות הנפוצות ביותר היא - האם ניתן להשתמש בצבעים כהים בחלל קטן? התשובה היא כן, למשל חדר עם קיר כחול כהה יכול לתת תחושה מאד נעימה וחמימה לחדר. רק קריטי לשים לב לתאורה: אם יש לכם חלונות גדולים השאירו אותם לגמרי חשופים ללא וילון, כדי לתת לאור להיכנס. כדאי גם להשתמש בתאורה מלאכותית חזקה, שתתן מענה ללילה.

כולנו יודעים שלחלל קטן מומלץ להשתמש בגוונים בהירים, וקירות לבנים, אבל האם ידעתם שהצבע הצהוב מחזיר אור הרבה יותר מהלבן? זה ממש לא אומר שמומלץ לצבוע את הבית בצהוב, אבל כדאי לבחור צבע לבן עם נטייה קלה לצהוב.

אם תסתכלו בפלטת צבעים לצבע הלבן יש אינספור גוונים, לבן נוטה לבז,' צהוב, אפור... למעשה – במניפות הצבעים לצבע הלבן יש את מספר הגוונים הגדול ביותר, לכן חשוב כשאנחנו משלבים צבע עם לבן שנדע איזה סוג לבן מתאים ביותר.

צבעים משדרים

כיום, הרבה יותר מאשר בעבר, תאוריית הצבעים נפוצה מאד: מה כל צבע משדר – כחול רוגע, אדום שהוא צבע יותר עוצמתי הוא מסעיר יותר...

אבל חשוב יותר מכל, שנדע מה כל צבע משקף עבורנו: לעיתים הרגשה אישית, הרבה יותר משמעותית. לי אישית הצבע האדום מזכיר את הבית של סבתא , היה לה מאחורי פינת האוכל קיר דקורטיבי מאד יפה, שהיה צבוע כולו באדום, כך שעבורי אדום משקף, ילדות, חום, תחושה מאד טובה. לא תראו אותי צובעת שום קיר אצלי בבית באדום, וגם לא שמה איזו ספה אדומה, אבל כן תוכלו לראות נגיעות קטנות של אדום באביזרים.

עד כאן על קצה המזלג. זכרו! ברגע שאתם הולכים לבחור ריצוף לבית, גם הוא נראה לכם ניטרלי בדקו אם יש לו איזה נטייה לצבע מסוים. זה יקל עליכם להתאים את צבע הקיר, ואח"כ בבחירת צבע הרהיטים, צבע העץ/פורמייקה... תמיד זכרו את הגלגל צבעים.
  • דף ראשון.jpg
    דף ראשון.jpg
    KB 48.8 · צפיות: 243
  • עיצוב מונוכרומטי.jpg
    עיצוב מונוכרומטי.jpg
    KB 41.8 · צפיות: 294
  • צבעים ניגודיים.jpg
    צבעים ניגודיים.jpg
    KB 28.3 · צפיות: 552
  • שילוב סגול עם צבעים ניגודיים   צהוב.jpg
    שילוב סגול עם צבעים ניגודיים צהוב.jpg
    KB 28.6 · צפיות: 288
על המחבר
תמי רוטנברג
שלום!
נעים להכיר, שמי תמי רוטנברג, אדריכלית פנים ירושלמית, אני מתכננת ומעצבת בתים ללקוחות פרטיים שרוצים בית בתכנון ועיצוב אישי, ובסטנדרט מקצועי גבוה.
אני מגשימה זאת על ידי המון הקשבה, חשיבה, השקעה וניסיון, ומחויבות לתוצאה מושלמת !
אם אתם חושבים על שיפוץ בקרוב או בעתיד, קבלו מדריך שכתבתי (על בסיס תכנים שכתבתי עבור אתר הידברות ופלטפורמות נוספות) ובו סקירת כל השלבים בתהליך, לחצו כאן. אם אתם ממש לקראת בנייה – צרו קשר כעת 0587126130 לשיחת אבחון, יש לי עבורכם נוסחה מנצחת לבית אישי בדיוק בשבילכם!

תגובות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

More from תמי רוטנברג

שתף את המאמר

למעלה