עברנו דרך ארוכה במהלך הטיפול בפס קול, זיהינו רעשים, ניסינו לנקות אותם, ערכנו שיפורים, ולבסוף החלפנו את הפסקול בסצנות שלא ניתן היה לטפל בסאונד שלהם בדרך הרגילה. בשלב הזה, יש לנו פסקול משוחזר.

כאן תוכלו לצפות בקליפ עם הדיאלוג המשוחזר.
https://drive.google.com/open?id=1MtGKV5icCO2pFVyc0Q9ej_cfscS0qpK0

מכיוון שלא הייתי חלק מההפקה הזו, ולכן השחקניות המקוריות לא היו זמינות כדי לבצע בעצמן את השחזור, נעזרתי בילדות אחרות שהגיעו בשמחה ועם הרבה מרץ לאולפן.
קודם צפינו בקליפ, תמללנו את כל מה ששמענו (גם אם יש תסריט, אי אפשר להתעלם ממה שקורה בזמן אמת), חילקנו תפקידים (היו קצת חיכוכים, טבעי...)
ואז הקלטנו משפט משפט, כל ילדה בנפרד ובערוץ שונה. נצרכו כ-10 הקלטות חוזרות עד לקבלת טייק מושלם, כשעיקר הבעיה היתה בכניסה. כשנלחצים להיכנס בזמן, עלולים לקרות שני דברים: או שנכנסים מוקדם מידי ומושכים את ההברה הראשונה, או שנכנסים מאוחר מידי ואז בולעים את ההברות הראשונות. בשני המקרים, חייבים לחזור ולתקן, וגם אם נראה שההקלטה טובה, חובה לחזור ולהקשיב בסולו (כלומר, בלי לשמוע את הרפרנס) למה שהתקבל.

בשלב זה המסך נראה כך:
צילום מסך עריכת לוידאו.png


הגרפים שאתם רואים, אלו אוטומציות על עצמה או Pan כפי שנפרט בהמשך.
אני עוזרת לעצמי עם צבעים, ומסמנת תפקידים וטייקים שדורשים התייחסות מיוחדת. כמו כן, אני שומרת כל טייק שאולי אזדקק לו או לחלק ממנו, לפעמים הרזרבות האלו יכולים להציל את המצב. כי אחרי שהאולפן מתרוקן, חייבים להסתדר עם מה שיש, ובאחריות שלך לדאוג שכל החומר קיים.

בסיום ההקלטה, נותר רק לסנכרן את הדיאלוג מול התמונה. במקרים בהם יש תנועה על המסך, או דמויות בצדדים ובמרחקים, חשוב מאד להתייחס לזה בבניית הפס קול.
כדי להבין זאת טוב יותר, נשקיע קצת בהבנת המושג סטריאו.

סטריאו ומונו- מה זה בכלל?
סטריאו
הוא המקביל השמיעתי, לתמונה פנוראמית. בסטריאו אנו מקבלים מידע שמיעתי משני ערוצים נפרדים, המושמעים במקביל כמובן, כאשר בכל ערוץ יש משקל שונה של מידע, בדומה למה שקורה בשמיעה הטבעית.
במונו- שתי האזניים מקבלות מידע שווה,מגל בודד אחד וזה נותן תחושה שמקור הקול נמצא מולנו. הקלטות המתקבלות ממקור קול אחד, כמו מיקרופון, הן מונו. בטכניקת הקלטת סטריאו משתמשים להקלטת מקהלות גדולות. במקרה כזה, התוצר המתקבל דומה מאד לתחושה האמיתית של האזנה למקהלה.

איך אנחנו יודעים מאיזה כיוון מגיע הקול?
מינקות, האוזניים המופלאות שלנו אוספות עבורנו מידע חיוני ללא הרף. אנחנו לומדים חוקי אקוסטיקה בכל שלב בחיינו, אפילו בלי להיות מודעים לתהליך המורכב. המוח מפענח את המידע ומסיק מסקנות, שעוזרות לנו ללמוד את העולם ולהישמר מסכנות.
כשקול מגיע מכיוון מסוים, האוזן הקרובה אליו מקבלת את המידע ראשונה, ואחריה בעיכוב של אלפיות שניה, בהתאם למרחק של הקול מהאמצע, האוזן השניה. אלא שהמידע מגיע אליה מוחלש מעט. לכן, כאשר רוצים ליצור אשליה שקול מגיע מכיוון מסוים, נדגיש את השמע בצד המתאים, ונחליש ונעכב את השמע באוזן השניה. למזלנו, התוכנה מבצעת את ההתאמה בקלות, ולנו רק נשאר לקבוע את המרחק של מקור הקול ממרכז התמונה.
בכל שיר שתקשיבו, תוכלו לשמוע הבדלים בין האוזניים, חלק מהכלים ישמעו בעיקר באוזן ספציפית, חלקם יפוזרו על כל המרחב, וחלקם יישמעו רק באמצע.

אם אנחנו באים לחקות את מה שקורה במציאות לו היתה התזמורת יושבת על במה, אז אנו חייבים להתחשב בכך.
סדר ישיבת הכלים.png

תיאור סדר ישיבת התזמורת הסימפונית, מתוך המדריך לתזמורת של ב. שטראוס

צורת ישיבת התזמורת הסימפונית כפי שרואים בתמונה זו, משמשת רק כדוגמא לפיזור הכלים במרחב הסטריאפוני, בכל מקרה נצטרך להפעיל שיקול דעת לפי התנאים הקיימים בפרויקט. עם זאת, כללים מסוימים יהיו תקפים בכל מקרה:
בס ותוף ישבו תמיד במרכז, מפני שהמוח שלנו מתקשה לפענח תדרים נמוכים באופן ודאי. וכן התפקיד הראשי: זמר או כלי סולו-במרכז, כי בכל אופן זהו מקומם, וכל תשומת לב המאזין צריכה להיות מופנית אליהם.

איך מבצעים צידוד- Pannig באודישן?
על גבי כל ערוץ ישנו גלגל, אותו ניתן לסובב ימינה או שמאלה לקביעת מיקום הערוץ על הסקאלה.

pan.png


אם באותו ערוץ רוצים לשנות צידוד, אפשר לכתחילה ליצור נקודות (Keyframe ) על הגרף הכחול (הצהוב שייך לעוצמה) ולשנות את תמונת הסטריאו. בהזזת הנקודות, יוצגו מספרים + אות לציון הצד: L – שמאל – למעלה, R- ימין- למטה.

pan על ערוץ.png


קיים גם סאונד היקפי, אך מכיוון שלרובינו אין אפשרות טכנית להקשיב לתוצר, חבל על המילים...

עברנו שלב חשוב בשעה טובה...

כעת יש לנו דיאלוג נקי ומתואם עם כל מה שמתרחש על המסך.
בודאי שמתם לב שחוץ מהדיאלוג, ישנם פרטים נוספים, שבלעדיהם הסצנה תשמע לא טבעית.
מדובר על קולות הרקע: Ambience -אווירה כללית, ו-FX קולות ספציפיים.

אתאר את תהליך הבניה, והשיקולים:
בקליפ אנו רואים גינת משחקים, אך לא רואים ילדים נוספים משחקים בה. לא נוכל להשמיע מה שלא קיים.
אין כביש בקרבת מקום' למרות שבחלקים מסויימים שומעים רכבים חולפים, ובפריים האחרון רואים רכב, אבל זה כבר ב-Fade out, ואין לנו מטרה להשמיע אותו.
רוח יש בשפע, אבל היא לא רצויה כלל...
מה נותר? אוירה כללית של בחוץ, קצת ציפורים, תנועה של עצים וכדומה.

FX – קולות ספציפיים: בזה נכלל קולות גלגול החבל וקולות של ריצה.
הבאנו חבל לאולפן, ושיחקנו בדומה למה שמתרחש בסצנה. הילדות רצו הלוך ושוב, כל אחת בנפרד, כדי שניתן יהיה לשלוט בכל טייק בנפרד.
כעת, צפו שוב בסרטון, ונסו לשים לב לפרטים הקטנים.

בפרק הבא, נדבר על החלק האחרון בפסקול, המוזיקה. לא תאמינו כמה השפעה יש לה. הישארו איתנו!

ולסיום-
אתגר שמיעתי. אולי האימהות שביננו, שמתורגלות ב'מה הם מחרבשים שם' יפענחו הכל בקלות, ובכל זאת נסו, ותהנו.
היעזרו באוזניות והקפידו על הכיוונים- R לימין, L - לשמאל.

https://drive.google.com/file/d/13cLNz81PoiiDibytmXz8mjKVsg5mvUQv/view?usp=sharing

כדאי לקרוא קודם את כל השאלות, יש לכם רק 4 דקות כדי לענות על כל התשובות....
1. באיזה חדר מתרחשת הסצנה?
2. מדוע הדמות חזרה הביתה?
3. לשם מה יוצאת הדמות מהחדר בפעם הראשונה?
4. האם הדמות היא גבר או אשה?
5. איזה משקה היא מכינה?
6. ממה עשויה הצלחת, וכמה עוגיות יש בה?
7. באיזה כיוון מונח הפלאפון?
8. האם הדמות הספיקה לקבל את השיחה? למה?
9. איזה מכשיר חשמלי נוסף פועל כעת?
10. מאיזה חומר עשוי הכסא?
11. היכן מונח הפח?
12. מה מתרחש בחוץ?