רגעי הקסם של הוצאת ספר התורה מארון הקודש, מלווים במקומות תפילה רבים, בצמרמורת של התרגשות נוספת, על ידי מבט חטוף, על הפרוכת המוסטת אט אט לצד.

סיפורי חיים שלמים נרקמים בעיצובי הפרוכת אותם מעצבת ורוקמת האומנית אורטל גרידיש (חליבה). שאך לפני שנתיים בלבד, פתחה את מכון אומנות היודאיקה 'פעמון ורימון'.

אורטל גרידיש (35), מעצבת ורוקמת פרוכות ויודאיקה, אמא לשבעה ילדים כן ירבו, גרה בטל מנשה.

כשמסתכלים על עבודות האומנות של גרידיש, אפשר להבין די בקלות, כי הפרקטיקה נלמדה תוך כדי עבודה, הכישרון הוא ספציפי לאומנית, והרעיונות- השמים הם ההתחלה וגם הגבול.

אז לא לומדים את זה בשום בית ספר?

"האמת שלא למדתי כלום באופן רשמי. למדתי קורס לתכנות גרפיות- 'פטושופ 5' ו'פריאנד' הישנות...חצי שנה אחרי לימודי התעודה האלו, אדובי קנו את פריאנד.

"אז קניתי את Illustrator ו InDesign- , עם ספר הדרכה ולמדתי אותן לבד. בתחילת דרכי באומנות, השתמשתי בגרפיקה הזו ליצירת עיצובים על שוקולדים ממותקים, מפות מיוחדות, עטיפות ומארזים לכיבודים. באותם ימים עיצוב מדבקה מיוחדת עם תמונה אישית על בקבוק יין היה חידוש אמיתי...

"באותה תקופה ביקשה ממני שכנה שאעצב לה פרוכת. היה להם איפה לרקום אותה, אבל לא עיצוב ייחודי שיביע מה שהם אוהבים ומעוניינים... אז בניתי להם עיצוב אישי והוא הועבר לרקימה במקום בו החליטה לרקום.

"כך עיצבתי עוד ועוד פרוכות בהזמנות אישיות, עד שהחלטתי לפני שנתיים על פתיחת עסק עצמאי, הכולל עיצוב והוצאתו לפועל- במכונות רקמה. הזמנתי מכונה, וההגעה שלה ארכה שלושה חודשים, בינתיים בניתי לה מקום מיוחד ונוח. עיצבתי דגמים חדשים ועצמאיים וככה הכל התחיל"...

כיום, מעצבת גרידיש תמונות, פרוכות, מפות לתיבה (למשל 'מודים דרבנן') וכל מה שקשור לאומנות יודאיקה. מלבד זה, היא מייצרת אומנות יהודית לבית: כיסויים לפלטה, ראנרים, תמונות לבית, כיסויי חלה ועוד.

FB_IMG_1516677836476[1].jpg
אגדלך_2[1].jpg
אגדלך[1].jpg
ביהכ_הגדול_בני_ברק_(2)[1].jpg
ואני_תפלתי_1[1].jpg

בתמונות: פרוכות שעיצבה וייצרה אורטל גרידיש חליבה.

במפעל של 'פעמון ורימון' נעשה שימוש במכונת רקמה ענקית, הבנויה לפי מידות פרוכת שנעות בין שלושה מטרים רוחב לחמישה מטרים אורך שטח רקמה. זאת על מנת שיהיה אפשר לרקום את העיצוב בחתיכה אחת בדיוק רב.

"המכונה נעה בצורה ממוחשבת- אני מציירת ועורכת בתכנת גרפיקה או ציור ידני, ממירה לשפת הדיגיטציה, המכונה קוראת את הציור ומחלקת אותו לשלבים- כל שלב לפי מחט אחרת או פיזור צבעים שונה. עם דיסק און-קי, אני מעבירה את המשימות למכונה, ומכאן חייבים להמשיך ולהשגיח: לתקן לפי הצורך, לשים לב לחוטים שעלולים להיקרע, להיגמר, לשנות את זוויות המחטים לפי הצורך או את צפיפות הרקמה בהתאם לגודל הסליל.

חנוכיית_הילדות_1[1].jpg
מכונה_2[1].jpg
מכונה_3[1].jpg

בתמונות: המכונות בעבודה.

העיצוב הראשון שהכינה אורטל גרידיש לעסק שלה, היה העיצוב של 'עץ חיים' שרקמה בהזמנה אישית.

"אחרי שעיצבתי את 'עץ חיים' ועבדנו יפה עם עוד הרבה עיצובים, הגיע אלינו אמן מקרית אונו, שהכין עיצוב לפרוכת במיוחד לקהילה שלו, עם המילים 'אתה אחד' הוא הביא אלינו את הקליגרפיה. הוא שלח לי את הPDF לרקימה וזו הייתה עבודה נוספת בתחילת הדרך..."

עץ_חיים[1].jpg

עץ_חיים_2[1].jpg

בתמונות: פרוכת 'עץ חיים'.

אתה_אחד_2[1].jpg
אתה_אחד[1].jpg

בתמונות: 'אתה אחד'.

מסתבר כי הייתה זו עבודה פורצת דרך בתחום הקליגרפיה, אחרי שאנשים ראו את הדיוק והיצירתיות ברמה גבוהה כל כך
נוצר ביקוש יותר גדול לקליגרפיות מבחינת העוקבים ברשת. גילו שיש אפשרות לעוד אופציות לפסוקים וצורות קליגרפיה, מלבד זה התפתחתי גם לכיוון של יבוא קליגרפיות ממעצבים, בהזמנה אישית".

כמה זמן לקוח לרקום פרוכת?

"פרוכת נרקמת בין שלושה ימים לשבוע, למרות שנשמע כי בעידן המודרני זה אמור לקחת פחות מיום... כמובן שכל פרוכת עוברת לאחר מכן תהליך תפירה".


קליגרפיה להנציח

מה שמיוחד ובלתי שיגרתי בעיצובים של גרידיש, היא הבאת רוח צעירה לתחום ולענף בכלל. זה כולל בדים מודרניים, שילובי צבעים, גרפיקה עדכנית והתאמה מיוחדת של ההזמנה למקום עצמו.

"בהזמנת פרוכות למשל, אני מגיעה לבית כנסת אליו מיועדת ההזמנה. מסתכלת על המקום, על התאורה, מבררת קצת על הקהילה ועל סגנון האוכלוסייה ולפי זה מגיעה להתאמה מדויקת של המוצר.

"יש הבדל בין פרוכת לבית כנסת לפי עדת המקום, חסידות ומנהגים... כל אלו פרטים שעליי לקחת בחשבון לפני שאני ניגשת ליצירת אומנות יודאיקה כלשהי".

שילובי_בדים_2[1].jpg
שילובי_בדים[1].jpg

בתמונות: שילובי בדים כעיצוב מודרני.


כשמדובר באומנות יודאיקה שמטרתה הנלווית לפאר הקודש הוא הנצחת נפטר, גרידיש עומדת במקום מאד רגיש ומיוחד ביצירת העבודה.

"בהמון מקרים אני יושבת עם המשפחה והתורם והם מספרים על אותו אדם שהם מעוניינים להנציח, על מנת להבין מה הפסוק המתאים לשם שלו, למידות האופי שהיה לו, ולכל מהותו שהייתה חיה בעולם".

אחת הפרוכות המדוברות, אותה תכננה ויצרה גרידיש, היא הפרוכת להנצחת הילדה תאיר ראדה, שנלקחה מן העולם בצורה טראגית.

"ישבתי עם אילנה ראדה, אמה, היא סיפרה לי כי לתאיר הייתה האהבה לציור ציפורים. בפרוכת שלה, יש מנורה עם ציפורים עם הפסוק "כי אתה תאיר נרי" כשהמנורה עצמה קטועה, כמו החיים של הילדה שנקטעו.

תאיר_נרי[1].JPG

בתמונה: 'תאיר נרי' הפרוכת עוצבה לע"נ הילדה תאיר ראדה.


גרידיש חליבה התחילה פרויקט 'פרוכות מספרות', המכיל את המציאות בה לא מעט פרוכות העוברות תחת ידיה של אורטל הנן בעלות סיפור עיצובי מיוחד. אחת מהן היא הפרוכת לעילוי נשמת שלושת הנערים שנחטפו על ידי בני מיעוטים, החיפושים אחריהם, ארכו מספר ימים, אשר בסופם נמצאו שלושת הנערים ללא רוח חיים.

בפרכות זו נראים שלושה כוכבי 'מגן דוד' בגדלים שונים, עם מאמר של הרב קוק זצ"ל, שמטרתו להעצים, ולא ליפול למרות מהמורות החיים: 'אדם עלה למעלה עלה שלף חרבך יש לך כנפי רוח'.

"מדובר בהנצחה שתפקידה לחזק ולרומם ולא ירידה למקום דיכאוני וכואב"

שלושת_הנערים_2[1].jpg

בתמונה: הפרוכת לע"נ שלושת הנערים.

הקליגרפיה הצטרפה לעיצוביה של אורטל, כאשר היא חיפשה אלמנט מודרני שיהיה אפשר להביע איתו אומנות משתנה וייחודית ללא עיצובים ועיטורים רבים, בסגנון נקי בעל עומק ומשמעות.

"כולם מכירים מסתמא, כמה קליגרפיות עתיקות. אחת הנפוצות שבהן היא 'האש שלי' של חסידות ברסלב, ועוד כמה בודדות כאלו. בדרך כלל הן הגיעו ועוצבו בקונוטציה עצובה של 'יזכור' ועוד.

"כשהגעתי לעיצוב לקחתי את הקליגרפיה למקום אומנותי ולא דיכאוני. לא עוד אותה להבה של אבל, אלא מקום של צמיחה. מקום שמח, מאמין ואומנותי".

איפה מבחינתך היה הרגע שהבנת- 'פה, בדיוק בשביל זה אני כאן'?

"היו כמה כאלו, יש את המקומות הגדולים והקדושים שגורמים ללב להתפוצץ מהתרגשות, כמו מערת המכפלה- שם עיצבתי ורקמתי את המפות לתיבות- של האבות והאימהות, כל אחד לפי המהות ופסוק שמשלב את שמם".

גירידיש מציינת נקודה מרתקת, כי בציורים של רקמות של מערכת המכפלה מבפנים, רגילים היו לצייר את הצריחים...
"הצריחים במקורם אינם יהודיים והם לא שלנו, בסיעור מוחות שערכנו לקראת עיצוב המפות, החלטנו שאנחנו מורידים אותם".

כבר כמעט שנה שהמפות של אורטל מעטרות את מערת המכפלה.

אהבת עולם.jpg

בתמונה: אחת המפות במערכת המכפלה.


"מקום נוסף, מרגש ומרומם מבחינתי, הוא בביתו של הרב שלמה משה עמאר שליט"א, רבה הראשי של ירושלים".

שם מופיע דגם בית המקדש עם הפסוק על ירושלים 'אשריך ומה רמה קרנך' שראשי התיבות של הפסוק, (שמ"ע) הם ראשי התיבות של השם שלמה משה עמאר.

חלון_למקדש[1].jpg

בתמונה: הפרוכת שנרקמה לארון הקודש בביתו של הרב עמאר שליט"א.


חלו_למקדש_2[1].jpg

בתמונה: הרב שלמה משה עמאר שלט"א ליד הפרוכת בביתו.

עוד פרוכת שיצרה גרידיש לאחרונה, עדינה ונראית קצת רגילה, וכשמסתכלים עליה לא מיד מבינים את הסיפור העומד מאחוריה, זו פרוכת 'חנוכיית הילדים'.

"זו חנוכייה שמורכבת מציורי ילדים- פרחים 'קטועים'. הסיפור הוא על משפחה ירושלמית שלפני שנה וקצת האמא והבנות נפטרו בשריפה.

"זהו סיפור מזעזע שליווה אותי כמה ימים ולא נתן לי מנוח. האבא התקשר אליי כמעט אחרי שנה, לבקש שנעצב פרוכת. תוך כדי שאני מדברת איתו והבנתי שזה הסיפור המדובר, החלטתי לשים שם את כולי, כדי להנציח את האמא והבנות.

האבא רצה שהפרוכת תהיה עם צבעי וורוד פוקסיה, כמו החדר שלהן.

עיצבנו פרוכת מרגשת מאד, שמביעה על ידי ציור החנוכייה את יום הפטירה- נר שמיני של חנוכה. פרחים שצוירו כביכול על ידי ילדים, בגווני תורכיז ורוד כחול בהיר, ומשולבים בתוכם חמישה לבבות קטנים.

"זה פרויקט שריגש אותי בכל התהליך שלו. בייחוד הגישה הכל כך אוהבת ומכילה של האב.

חנוכיית_הילדות_2[1].jpg
חנוכיית_הילדות_3[1].jpg
חנוכיית_הילדים_3[1].jpg

בתמונות: הפרוכת שעוצבה לע"נ האמא והבנות.


אז בנוסף, את צריכה המון כוחות נפש להתמודד עם כל הסיפורים העומדים מאחור....

"יש תקופות שאני מגיעה לשכול מכיוון מאד מאד כואב שלו. אנשים לא תמיד מדברים על אדם שניפטר, וכשהם מגיעים אליי, הם פשוט עושים את זה. וכאן מגיעה יצירת אומנות מתוך גישה שצריכה להכיר ולגעת במקומות רגישים, להיכנס לראש של המאבדים ולהגיע למסר הנכון בציור שיעביר את כל מה שלא אומרים במילים.

"בתקופות כאלו אני מאד טרודה... אני בשר ודם, אמא לילדים, וכשאת מתבוננת בסיפור של כל אחד, זה תופס ומזעזע... ועד שמגיעים לתוצר הנכון, יכולים לעבור עליי ימים של הרהורים ורגשות גואים.

"האושר שלי והסיפוק הוא בהגשת סקיצה של מוצר לאותו תורם הזוכר את הנפטר, והוא אומר לי 'זה מושלם. לא יכולתי לדמיין יותר טוב מזה'...

"מלבד זה, האושר הכי גדול שלי בעבודה, זה שמה שאני עושה הוא לא עוד פלייר לעיתון, אלא ההגעה מאותם כלים של עיצוב, לנישה של יהדות, קדושה והמשכיות. העיצובים שלי מפיחים רוח בתוך הפרוכת או המפה ואפילו הכיסוי לחלות... והידיעה כי מרגע שהפרוכת נתלית היא הופכת קדושה, זה שווה הכל".
  • ודגלו_עלי[1].jpg
    ודגלו_עלי[1].jpg
    2.6 MB · צפיות: 282
  • יברכך_ה'[1].jpg
    יברכך_ה'[1].jpg
    KB 186.1 · צפיות: 241
  • מכונה[1].jpg
    מכונה[1].jpg
    1.4 MB · צפיות: 265
  • תאיר_נרי2[1].jpg
    תאיר_נרי2[1].jpg
    KB 849.2 · צפיות: 167