היסטוריה ושימוש בגריד - חלק א'

[המאמר מובא במסגרת מחקר שנעשה על ידי בנושא הגרידים ורובו זה תרגום של תכנים מאנגלית]

גרידים בעיצוב אינטרנט וממשק משתמש כיום

האם שמתם לב פעם שאנחנו גרים בגריד? גרידים בעצם מגדירים אותנו בכל תחום של החיים החל מסידור הפיקסלים על המסך בו אנחנו מסתכלים ועד לארגון הערים האורבניות בהן שוכן רוב העולם. המערכת הויזואלית הזו של חציית קווים אנכיים ואופקיים קובעת את צורתם של יותר דברים ממה שרוב הציבור שם לב.
אין פלא, באמת, שאנחנו מוצאים את עצמנו כל כך נעולים בגריד שכן אנו גם מעצבים בגריד. מהימים הראשונים של עיצוב לפרינט, מאות שנים לפני שהמונח "עיצוב גרפי" היה קיים, הגריד עזר לסייע לבתי הדפוס לסדר את פריסות העמודים שלהם.

קצת על ההיסטוריה של הגריד
סביר להניח שמערכת הגריד העתיקה ביותר הייתה משהו שדמה לגריד קו הבסיס: קווי עזר הנמשכים על כתבי יד עתיקים שסייעו לסופר ביצירת טקסט ישר ומרווח באופן שווה. ניתן למצוא גרידים של עמודות פשוטות במגילות ים המלח, שם שימשו לארגן טקסט לגושי קריאה בתוך מסמך ארוך ומגולגל.

1597649578149.png


כ- 1500 שנה לאחר מכן אותו עיקרון הועבר בקלות לבית הדפוס המערבי המוקדם, לדוגמא, תנ"ך גוטנברג - הספר המערבי הראשון המודפס בסוג "תבנית זזה "movable type"" - משתמש בגריד של שתי עמודות.
1597649603452.png


עיתונים מסוף המאה ה -19 ותחילת המאה העשרים הרחיבו את השימוש בגרידים של עמודות גדולות, מכיוון שרצו למקסם את כמות המידע שיכול להכנס לגיליון של נייר עיתון. ללא עמודות, הקווים היו ארוכים מדי וקשים למעקב.
1597649613905.png


גריד במאה העשרים
מולר-ברוקמן מסביר שמערכת גרידים החלה להיות יותר מעניינת בתחילת המאה העשרים, שאז מעצבי אוונגרדים שעבדו או הושפעו מתנועות כמו באוהאוס ודה סטיל החלו להתנסות יותר בפריסה. הוא דחף את גבולות הגריד על ידי יצירת מערכות גריד מודולריות וסיבוביות.

1597649626964.png


אחת התובנות החשובות ביותר של מולר-ברוקמן היא שהצלחת הגריד אינה תלויה רק באופן מיקומם של אלמנטים בתוכה אלא גם במיקום הגריד עצמו ביחס למסגרת שלו, לקונטיינר. כיום, בעיצוב לפרינט, המסגרת מתייחסת לדף, ובעיצוב אינטרנט או ממשק משתמש, מתייחס בד"כ לחלון הדפדפן. במהותן, רשתות גריד החלו כמערכת לארגון טקסט, וכך הן נשארות גם היום.

1597649639688.png


מספר מדהים של אפשרויות נוצרות באמצעות המערכת המודולרית שפיתח מולר-ברוקמן, ואת ההשפעה של עבודתו ניתן לראות בעיצוב גרפי והרבה אתרים כיום. לדוגמא: אנו יכולים לראות גרסה דיגיטלית של המערכת המודולרית של מולר-ברוקמן בעבודה באתר של עיתון הגרדיאן (גם אם ללא קו היישור):

1597649655565.png

הגריד המודולרי של גרדיאן

מולר-ברוקמן אפילו בחן את היישום של מערכות גריד על חללי תלת מימד, ומערכות גריד השפיעו באופן משמעותי על עיצוב חללי התצוגה ועל עיצוב פנים ארגוני.

במחצית השנייה של המאה ה -20, מעצבים רבים יותר הפכו למייצגים נודעים של מערכות גריד. קחו למשל את מאסימו ויגנלי ואת ווים קרובל. ויגנלי העדיף מערכות גריד מודולריות קפדניות בשל אינספור עיצובי הספרים שלו כמו גם בעבודותיו על חומרי מידע ציבוריים. קרובל מוזכר במיוחד בגלל הטיפוגרפיה מבוססת הגריד שלו.

1597649678022.png

ויגנלי פיתח מערכת גמישה זו של יוניגריד "Unigrid" לשירות הפארקים הלאומיים של ארה"ב, המותאמת למגוון רחב של גדלי מסמכים ופורמטים.


1597731150519.png


1597731162418.png

ווים קראול השתמש במערכות גריד כדי לפתח גופנים ניסיוניים.
על המחבר
תמנתי ווב דיזיין
סטודיו תמנתי עיצוב גרפי הוקם בשנת 2006 ומונה כיום צוות מקצועי ומיומן של מעצבות ומתכנתים. הסטודיו מנוהל על ידי תמנה שילוביצקי ומפיק פרויקטים יצירתיים ומעודכנים בקשת רחבה של תחומים. הפרוייקטים המתבצעים בסטודיו זוכים לרמת ביצוע מוקפדת לאחר הכנת בריף ואפיון מקצועי וחקר שוק, וזאת על מנת להוביל קידום עסקי אמיתי בסגנון יחודי ופורץ דרך.

הסטודיו נותן מענה לתחומים רבים ובעיקר בעיצוב UX/UI - אפיון ועיצוב חווית משתמש, ובניית אתרים במערכת וורדפרס. כמו כן הסטודיו מלמד את תחום העיצוב ובניית אתרים כולל לימוד מעמיק בוורדפרס ואלמנטור ולמי שמעוניין גם ב HTML ו CSS.

בסטודיו אנחנו שמים דגש רב על איכות העבודה והתאמתה לצרכי הלקוח. כמו כן לבנית האתרים, מתלווה הדרכת הלקוח בתפעול אתרו על ידי סרטוני וידאו.

תוכלו להתרשם מתיק העבודות של הסטודיו, ולהכיר רמה חדשה של מעוף, ביצוע ותיפעול.
https://timnatio.co.il
https://timnati.info
אשמח לשוחח איתכם, להכיר את העסק שלכם ולתת הצעת מחיר מקדמת ומותאמת בדיוק לעסק שלכם.
להצעת מחיר: 052.767.3419

תגובות

אין עדיין תגובות על התוכן

לוח מודעות

More from תמנתי ווב דיזיין

שתף את המאמר

למעלה