טכנולוגיות הבינה המלאכותית המתפתחות במהירות הבזק מאפשרות ליצור באופן אוטומטי קבצי וידאו וקול. מומחים מביעים חשש שהתפשטות הדיסאינפורמציה (פייק ניוז במילים עממיות) ברשתות החברתיות עלולה להשפיע עמוקות על השיח הציבורי ועל היציבות הפוליטית, מאחר וסרטונים מזויפים הם כלי העלול לעורר בהלה בקרב הציבור, למשל כלפי נבחרי ציבור ולא רק בהם, ובנוסף, לפגוע באמון הציבור לגבי כל מידע המועבר בכלי התקשורת, גם אם הם מהימנים. (ואכן, מי שהפך את המושג 'פייק ניוז' לפופאלרי הרי הוא נשיא ארה"ב המכהן כיום- דולאנד טראמפ).

shutterstock_673672549.jpg


אחד משכלוליה של הבינה המלאכותית הוא ליצור סרטון ולהתאים פס קול כפי ההוראות שיזינו בו, על מנת ליצור לנו מציאות 'מוסרטת' חדשה. זאת, כאשר אפילו גוון הקול, מחקה באופן קרוב מאד את קולה של הדמות אותה מעוניינים לדמות.

כיום, השימוש הרווח בתכנות אלו הינו לצורך משחקי ילדים או מבוגרים המדמים את דמויות גיבורי המשחק אך אנשי טכנולוגיה רבים מודים כי עלול להווצר ניצול לרעה של השתכללות הבינה המלאכותית בתחום זה, על מנת להטות דעת קהל, להלעיט אנשים בחומר שקרי או לגרום לתקוות שווא במקרים אחרים.

הצעדים הראשונים ליצירת סרטוני וידאו מזויפים נעשו אי אז בשנות ה-60, בפעם הראשונה שיצרו תמונות באמצעות מחשב. בשנות ה-80 האפקטים המיוחדים כבר הפכו לשגרה, ועד היום חובבי הקולנוע צופים בטכנולוגיה הזאת מתפתחת והולכת החל בסרטי מדע בדיוני, ועד החייאת דמויות שכבר מזמן שוכנות מתחת לאדמה. התהליך לא היה קל ופשוט כמו שהוא היום, בתחילה נעשתה העבודה בידי גרפיקאים אשר יצרו מודלים בתלת מימד, והתוצאה גם היא נראתה בהתאם. לפני כשני עשורים חוקרי הראייה הממוחשבת חשבו על פתרון קל ומהיר: במקום לייצר כל פרט ופרט בתלת ממד, למה שלא נלמד את המחשב ליצור את הדמויות ואת המציאות הרצויה בעצמו?

ואכן, לפני כעשור פותחה מערכת הנקראת video rewite אשר ביכולתה לפרוס כל חומר צילומי שיזינו בה וליצור בעזרתו מציאויות שונות בהתאם לנתונים הקיימים בצילום. אחד מהסרטונים הראשונים שהופקו על ידי מפתחי התכנה הינו סרטו של הנשיא ג'ון קנדי אומר משפט שקרי.

לאחר מכן, מדענים גרמנים לימדו בינה מלאכותית לזהות מאפיינים מתוך מאגר ענק של מאות פירטים בתלת מימד, בהם נתונים אנושיים, על מנת ליצור מהם דמויות חדשות בכוחות עצמם.

לאחרונה, פותחה תכנה חינמית באינטרנט, המאפשרת הזנה של מספר פרצופים על מנת ליצור מהם 'משפחה' של דמויות פרי דמיונה של התכנה.




אבל על זה, נדבר בעז"ה בפעם הבאה.